Tak nazdar kolaři. Nastudoval jsem pár stránek s popisem této prima trasy a suma sumárum to bude opět pěkný výlet. Jako nejlepší se mi jevý varianta vyrazit s kolem vlakem do Osové Bytýšky. Na trase je celkem prý 12 brodů (jen u 1 chybí lávka, jinak je to lávka pro pěsí + brod) a cca 9 mlýnů (Ryglovský mlýn, Pánovský mlýn, Spálený mlýn, Pavlovcův mlýn, Mlýn Ve Žlebě (Absolónův mlýn), Javůrecký mlýn, Čížkův mlýn, Hálův mlýn (Lažánecký m., Vaverkův m.), Jarošův mlýn ). Jak profil naznačuje bude to prima sjezd ku Brnu. Počasí nám snad bude přát? Jediné co musíme vyřešit je kdy vyjedem z Brna. Máme 2 možnosti:
7:57 – Brno hl.n. – 8:56 Osová Býtýška – podrobnosti
9:56 – Brno hl.n. – 10:56 Osová Býtýška – podrobnosti
Tož sportu zdar a scuka dámeve vlaku, bo mi s Pefi pojedeme z Kr. Pole nádraží.
PS: PRO TY CO NEVĚDÍ DO ČEHO JDOU – MRKNĚTE SE SEM.
Tochu statistiky pro nerozhodlé:
Trasu sem byl nucen rozděli na 2 půlky (celkem to dělá cca 40 km) z důvodu neschopnosti programu spojit úsek cc 800m mezi Chaloupkami a Prachovnou.
Profil – no řekněte sami néni to krása ?
Mapa
profil č 2
mapa č 2
Itinerář:
Název | Vzdálenost | Výška | Délka úseku | Nast. | Sjeto | nahoru | dolů | Suma UP | Suma Down | Úseky nahoru | Úseky dolů | Poznámka k cestě |
Osová Bitýška, žst | 0 km | 532 | 0.7 km | 5 m | 0.7 % | 5 m | 0 m | 0.7 km | 0 km | |||
-14201344 | 0.7 km | 537 | 1.43 km | 28 m | 2% | 5 m | 28 m | 0.7 km | 1.43 km | silnice II/390 | ||
Osová | 2.13 km | 509 | 0.45 km | 3 m | 0.7 % | 5 m | 31 m | 0.7 km | 1.88 km | 5235 | ||
Vlkov | 2.58 km | 506 | 2.23 km | 24 m | 11 m | 2.1 % | 1% | 29 m | 42 m | 1.87 km | 2.94 km | |
-14201478 | 4.81 km | 519 | 1.81 km | 58 m | 3.2 % | 29 m | 100 m | 1.87 km | 4.75 km | |||
Velký Žlíbek, rozc. | 6.62 km | 461 | 1.39 km | 6 m | 0.4 % | 29 m | 106 m | 1.87 km | 6.14 km | |||
Horka | 8.01 km | 455 | 0.23 km | 2 m | 0.9 % | 31 m | 106 m | 2.09 km | 6.14 km | |||
Horka | 8.24 km | 457 | 0.83 km | 21 m | 13 m | 4.5 % | 3.6 % | 52 m | 119 m | 2.56 km | 6.5 km | |
-16600554 | 9.06 km | 465 | 0.23 km | 27 m | 11.7 % | 52 m | 146 m | 2.56 km | 6.73 km | |||
Křoví | 9.29 km | 438 | 2.96 km | 2 m | 0.1 % | 52 m | 148 m | 2.56 km | 9.69 km | |||
Rýglovský Mlýn | 12.25 km | 436 | 0.55 km | 31 m | 5.7 % | 83 m | 148 m | 3.11 km | 9.69 km | |||
-16600566 | 12.79 km | 467 | 0.46 km | 57 m | 12.5 % | 83 m | 205 m | 3.11 km | 10.14 km | |||
Spálený Mlýn | 13.25 km | 410 | 1.61 km | 5 m | 12 m | 0.8 % | 1.3 % | 88 m | 217 m | 3.77 km | 11.09 km | |
-16600575 | 14.87 km | 403 | 1.93 km | 1 m | 28 m | 0.4 % | 1.7 % | 89 m | 245 m | 4.05 km | 12.74 km | brody |
Ve Žlebě | 16.8 km | 376 | 1.37 km | 23 m | 1.7 % | 89 m | 268 m | 4.05 km | 14.11 km | brody | ||
-16601738 | 18.17 km | 353 | 0.99 km | 8 m | 0.8 % | 89 m | 276 m | 4.05 km | 15.1 km | brody | ||
-16601739 | 19.16 km | 345 | 1.35 km | 25 m | 13 m | 2.4 % | 4.2 % | 114 m | 289 m | 5.09 km | 15.41 km | |
-16600579 | 20.5 km | 357 | 0.33 km | 26 m | 7.9 % | 114 m | 315 m | 5.09 km | 15.74 km | červená, modrá pěší | ||
Šmelcovna | 20.83 km | 331 | 1.7 km | 14 m | 33 m | 2.3 % | 3.1 % | 128 m | 348 m | 5.71 km | 16.82 km | |
-16601741 | 22.53 km | 312 | 2.41 km | 6 m | 19 m | 1.1 % | 1% | 134 m | 367 m | 6.24 km | 18.69 km | |
Chaloupky | 24.94 km | 299 | ||||||||||
Prachovna | 0 km | 265 | 2.3 km | 28 m | 1.2 % | 0 m | 28 m | 0 km | 2.3 km | 5189 | ||
-14402708 | 2.3 km | 237 | 0.2 km | 1 m | 0.5 % | 0 m | 29 m | 0 km | 2.5 km | |||
Veverská Bítýška | 2.5 km | 236 | 1 km | 6 m | 0.6 % | 0 m | 35 m | 0 km | 3.5 km | silnice č. 386 | ||
-14402709 | 3.5 km | 230 | 0.2 km | 1 m | 0.5 % | 0 m | 36 m | 0 km | 3.7 km | silnice č. 386 | ||
Vev. Bítýška, přístav | 3.7 km | 229 | 0.2 km | 3 m | 1.5 % | 3 m | 36 m | 0.2 km | 3.7 km | silnice č. 386 | ||
-14402911 | 3.9 km | 232 | 0.15 km | 2 m | 1.3 % | 3 m | 38 m | 0.2 km | 3.85 km | silnice č. 386 | ||
-14402811 | 4.05 km | 230 | 0.1 km | 3 m | 38 m | 0.2 km | 3.85 km | |||||
Před Dolním mlýnem | 4.15 km | 230 | 1.5 km | 25 m | 5 m | 2.5 % | 1% | 28 m | 43 m | 1.2 km | 4.35 km | |
-14402912 | 5.65 km | 250 | 0.9 km | 10 m | 25 m | 3.3 % | 4.2 % | 38 m | 68 m | 1.5 km | 4.95 km | |
Zouvalka | 6.55 km | 235 | 0.2 km | 5 m | 2.5 % | 38 m | 73 m | 1.5 km | 5.15 km | lávka přes přehradu | ||
Na Pile | 6.75 km | 230 | 0.15 km | 38 m | 73 m | 1.5 km | 5.15 km | |||||
Hrad Veveří | 6.9 km | 230 | 0.15 km | 38 m | 73 m | 1.5 km | 5.15 km | |||||
Na Pile | 7.05 km | 230 | 0.2 km | 5 m | 2.5 % | 43 m | 73 m | 1.7 km | 5.15 km | lávka přes přehradu | ||
Zouvalka | 7.25 km | 235 | 0.25 km | 30 m | 12% | 73 m | 73 m | 1.95 km | 5.15 km | |||
Nad Zouvalkou | 7.5 km | 265 | 1.3 km | 35 m | 2.7 % | 73 m | 108 m | 1.95 km | 6.45 km | Pozor! | ||
Cyklistická | 8.8 km | 230 | 0.65 km | 30 m | 4.6 % | 103 m | 108 m | 2.6 km | 6.45 km | |||
Pod Trnůvkou | 9.45 km | 260 | 0.9 km | 15 m | 12 m | 3% | 3% | 118 m | 120 m | 3.1 km | 6.85 km | |
-14402038 | 10.35 km | 263 | 1.1 km | 13 m | 1.2 % | 118 m | 133 m | 3.1 km | 7.95 km | |||
Osada | 11.45 km | 250 | 0.7 km | 15 m | 2.1 % | 118 m | 148 m | 3.1 km | 8.65 km | |||
Sokolák | 12.15 km | 235 | 0.2 km | 5 m | 2.5 % | 123 m | 148 m | 3.3 km | 8.65 km | |||
-14402036 | 12.35 km | 240 | 0.8 km | 10 m | 1.2 % | 133 m | 148 m | 4.1 km | 8.65 km | |||
U Lva | 13.15 km | 250 | 0.35 km | 20 m | 5.7 % | 133 m | 168 m | 4.1 km | 9 km | |||
Brněnská přehrada | 13.5 km | 230 | 1.3 km | 15 m | 1.2 % | 133 m | 183 m | 4.1 km | 10.3 km | |||
-14401160 | 14.8 km | 215 | 0.15 km | 133 m | 183 m | 4.1 km | 10.3 km | |||||
Bystrc | 14.95 km | 215 | 0.4 km | 133 m | 183 m | 4.1 km | 10.3 km | |||||
OBI | 15.35 km | 215 | 0.2 km | 133 m | 183 m | 4.1 km | 10.3 km | |||||
-14402058 | 15.55 km | 215 | 1 km | 6 m | 0.6 % | 133 m | 189 m | 4.1 km | 11.3 km | 1 | ||
-14402061 | 16.55 km | 209 | 0.25 km | 1 m | 0.4 % | 133 m | 190 m | 4.1 km | 11.55 km | 1 | ||
Komínská lávka | 16.8 km | 208 |
.
StatistikaNázev | Hodnota |
Délka trasy | 41.73 km |
Úseky cesty typu „Pěší“ | 5.14 km (12 %) |
Úseky cesty typu „Lesní/polní“ | 15.37 km (36 %) |
Úseky cesty typu „Vozová“ | 11.28 km (27 %) |
Úseky cesty typu „Silnice III.třídy/MK“ | 4.96 km (11 %) |
Úseky cesty typu „Silnice II. třídy“ | 4.98 km (12 %) |
Stoupání v úsecích | 10.34 km (24 %) |
Klesání v úsecích | 30.24 km (72 %) |
Maximální výška | 537 m n.m. („(14201344)“) |
Minimální výška | 208 m n.m. („Komínská lávka“) |
Převýšení | 329 m |
Celkem nastoupáno výškových metrů | 267 m (sklon 2.7 %) |
Celkem sjeto výškových metrů | 557 m (sklon 1.9 %) |
Maximální sklon do kopce | 12 % (0.2 km v úseku Zouvalka -> Nad Zouvalkou) |
Maximální sklon z kopce | 18.4 % (0.2 km v úseku (16600566) -> Spálený Mlýn |
.
Start – Osová býtýška – Křoví
Vyrážíme z Osové býtýšky od nádraží směrem na Vlkov u Tišnova. Po pravici budeme míjet zámeček Osová. Projedeme Vlkovem kde můžeme potkat nějakou tu hospůdku, ale moc bych to nehrotil, budeme mít před sebou ještě pár pěkných kilásků. Za Vklovem to vemem dolů z kopce doprava k Radostínskému mlýnu. Podél Bíleho potoka až na jeho soutok s Býtýškou. Tady se můžem mrknout na místní lom pod Bítešskou horkou, kde se v letech 1870-1885 těžila tuha a limolit. Za dalším ostrohem nás čeká obec Křoví. Tato nevelká obec zřejmě nemá hospůdku – alespoň na seznamu není ani Ň.
Úsek Křoví – Šmelcovna
Za zády se nám uzavírá otevřená krajina bítešska a mi po chvíly dorazíme k Rýglovskému mlýnu, odkud se vydáme lesnatým údolím Bílého potoka. Po cestě ještě mineme Pánovský a Spálený mlýn. Pod skálou Bochník základy tzv. hlubockého hamru s torzem výhně. Při založení hamru došlo patrně k prokopání nového koryta potoka.
Hamr byl činným prokazatelně v létech 1690 až 1855, je však možné, že se zde pracovalo již od 14. století. Voda k hamru byla přiváděna prostřednictvím dřevěného koryta.
Nedaleko jezu najdeme vodní mlýn a pilu Ve žlebě (také Staňkův mlýn –0,5 km). Dále podél toku jsou mlýny Maršovský a Javůrecký (2 km).V úbočích strání a v bočních údolích jsou patrny stopy po důlních pracech vzniklých při těžbě sideritických a limonitických železných rud. Ve strmém žlebě pravobřežního přítoku Bílého potoka, potůčku Stříbrnice, je zachováno několik štol po těžbě rudy (asi 250 m).
Úsek Šmelcovna -Veverská Býtýška
Ze Šmelcovny až do Bítýšky pojedeme společně s modrou značkou vedoucí po levé straně Bílého potoka.
Cesta vede i po druhé straně potoka, ovšem téměř vždy bývá bahnitá a tedy nesjízdná na kole. Ze začátku jedeme po neasfaltových cestách, ovšem dobře sjízdných. Přes louku u Šmelcovny se vydáváme na první malé stoupání do lesa, které si po objetí další louky s budovou vodárny (nebo co to je?) zopakujeme. Projíždíme kolem Lažáneckého mlýna s bazénem a táborem, kde máme další možnost k obstarání tekutin v místní restauraci.Za mlýnem se napojujeme na asfaltku klesající sem z Maršova. Teď nás čeká poměrně dlouhá rovinka, ale během cesty do Bítýšky se nevyhneme ještě několika menším stoupání měnících jinak jednotvárný ráz údolí. Nejzajímavějším místem v této části údolí je skála s malou chatou. Asfaltku zase ztrácíme v místě dalšího chatového tábora v místě zvaném Prachovna, kde byla kolem roku 1740 založena (dnes již zaniklá) výrobna střelného prachu.
Do Bítýšky nás čeká už jen asi dvoukilometrový rovinatý úsek po kamenitopísčité cestě. Po kilometru přijíždíme na začátek městečka a k náměstí ve Veverské Bítýšce dojíždíme zdejšími ulicemi. Občerstvit se můžeme v hospodě Na Městečku v blízkosti zastávek autobusů. na jejím vrcholu čnící se vysoko nad potůček kousek za turistickým rozcestím Chaloupky. Tip k návštěvě: Jarošův mlýn v Bítýšce.
Úsek Veverská Býtýška – Prygl a dál
Po levé straně za Veverskou Bítýškou můžete kousek od silnice do Hvozdce spatřit tajemný Smírčí kámen pocházející z roku 1559. Vytesaná sekera pravděpodobně připomíná zabitého sekerníka, který v obci opravoval mlýnská kola.
Za Veverskou Bítýškou u silnice směrem na Brno se nachází bývalý cholerový hřbitov, který byl založen během cholerové epidemie v letech 1831 – 1832. V 60. letech minulého století byly během výstavby vedení vysokého napětí vykáceny stromy vysázené na hřbitově koncem 19. století. Pamětní místo bylo téměř zničeno stále postupující orbou okolních polí. Nyní je cholerový hřbitov po renovaci osázen čtyřmi mladými lípami. Ještě v městečku je Jarošův mlýn, kulturní památka a jediné místní muzeum. Mlýn byl postaven na místě starého mlýnu a pily v roce 1938. Původním majitelům byl mlýn vrácen v roce 1991 a ti jej v roce 2003 zpřístupnili veřejnosti. Z náměstí ve Veverské Býtýšce vyrazíme na most přes Svratku směrem na Chudčice. Tato cesta mezi Chudčicemi a Veverskou Bitýškou byla v letech 1911-1936 násypem železniční tratě, mezi Kuřimem a Veverskou Bitýškou. My se touto cestou dostaneme do Chudčic, vyhneme se přitom silnici s dopravou. Zkusime to po leve strane a u lávky pod hradem Veveří se rozhodnem na které straně zůstanem. Rozhodopádně jsem ale pro zakončit vejlet u Komínské lávky na zahrádce zdejší hospůdky.
.
6 Responses to údolím Bíleho potoka